Satsa på järnvägstrafiken i norra Sverige

Foto: Skyfallen i Västernorrland, SVT
September, 2025

Ett kraftigt skyfall har spolat bort banvallen och lett till urspårningar i järnvägstrafiken. Det är bara kulmen för en tung tågsommar i norra Sverige. Låt detta vara signalen för en storsatsning på tågen!

 

Människor i södra Europa dör av extrem hetta. Och klimatförändringarna drabbar även Sverige. Den typ av kraftiga skyfall som nu slagit ut tågtrafiken och förstört många vägar är just det som klimatforskare varnat för i många år. Samtidigt blir det nu tydligt hur viktig tågtrafiken är för Sverige och för att minska utsläppen. Tåg är ett klimatsmart resalternativ och tågresandet har glädjande nog mer än fördubblats sedan 90-talet. Många tunga industrier i norr som ligger i framkant i klimatomställningen fraktar malm, stål, skogsråvara och andra varor på järnväg. Nattågen mellan norra och södra Sverige är ofta fullbokade med människor som väljer klimatsmarta lösningar trots gamla slitna vagnar. Tågen är ett viktigt alternativ till flyget som har upp till 20 gånger högre klimatpåverkan.

 

Jag är säker på att Trafikverket nu gör allt de kan för att få i gång tågtrafiken och reparera det som förstörts i detta oväder. Detta är också ett tillfälle att på allvar satsa på tågtrafiken i Norrland. Det behövs extrapengar redan i höstbudgeten så att vi kan börja arbeta av den underhållsskuld som har byggts upp under många år. Nästa år ska regeringen anta en ny investeringsplan för de kommande 15 åren. Då är det viktigt att skynda på bygget av Norrbotniabanan och stärkt kapacitet på Malmbanan. Till detta finns planer på upprustning av Inlandsbanan och tvärbanorna till Lycksele och bättre trafik till Skellefteå, Haparanda och Torneå. Regeringen måste prioritera pengar så att dessa satsningar kan skyndas på.

 

Detta gäller också nya vagnar. Redan för tio år sedan larmade jag och andra om behovet av nya vagnar. Efter tio år finns nu ett förslag på en ny generation nattågsvagnar tänkta att börja produceras 2028 och komma i trafik 2030. Jag hoppas att Trafikverket får resurser för att verkligen köpa in vagnarna. Och att det finns företag som är villiga att skapa riktigt fina vagnar enligt de hårda kriterier som Trafikverket har att upp.

 

I väntan på att de större investeringarna genomförs är det också viktigt att nattågstrafiken fungerar de kommande åren. När den nya anbudstiden för nattågen gick ut hade ingen lagt bud på trafiken. I slutänden är detta ett politiskt problem. Förfarandet med upphandling är en del av avregleringen av tågtrafiken. Olika aktörer tävlar genom att sätta så lågt pris som möjligt, ibland glädjebud, vilket går ut över passagerare som drabbas av avstängda och ostädade toaletter, dålig information vid förseningar och med tanke på standarden onödigt dyra biljetter.

 

Riksdagen måste skärpa kraven vid upphandling och regeringen måste vara beredda att betala mer för en rimlig standard.

 

Grön omställning på riktigt – satsa på järnvägen!

 

Lars Igeland